Left4Dead.cz


Rozhovor s Dougem Lombardi

Rozhovor se uskutečnil 16.10. pro server Shacknews. Dozvíme se mimo jiné o aktuláním stavu hry, jak se měnil mod Versus v průběhu vývoje, kdy se TF2 dočká dalšího updatu a proč zvracení může být nejzábavnější věcí, kterou tento rok zažijete.

Shack: Pokud jde o stav hry, verze pro xbox360 je kompletně hotová?

Doug Lombardi: Ano.

Shack: Je to opravdu hotové-hotové?

Doug Lombardi: Jo, je to ve fázi tzv. certifikace, takže teď čekáme, až uslyšíme, jestli skutečně hotoví jsme (smích).

Shack: A na PC verzi stále zbývá ještě malinko zapracovat?

Doug Lombardi: U pc verze doděláváme jen nějáké drobnosti. Děláme finální testování a vychytáváme všechny nedokonalosti, připravujeme se na uvedení hry. Dnes jsme ohlásili předobjednávky na Steamu, takže ano, jedná se o finální práce… dodáváme hře finální lesk a připravujeme demo.

Shack: A demo bude vypuštěno okolo Helloweenu (1.11.) ?

Doug Lombardi: Jsme připraveni oznámit datum vypuštění dema ještě před Helloweenem a demo bude začátkem listopadu.

Shack: Chápu to dobře, že jste pracovali na Versus modu až úplně ke konci vývoje hry?

Doug Lombardi: Ano versus byl poslední věcí na které jsme pracovali. Hra za Survivors byla samozřejmě už velmi hratelná na QuakeConu v loňském roce, ale nad modem Versus jsme skutečně strávili mnoho času ke konci.

Versus jsme mohli dělat až ke konci, protože jsme potřebovali mít nejprve navrhnuté levely a chování jednotlivých zombie bossů. Pokud bychom začli dělat Versus předtím, než bychom věděli jaké přesně bude chování zombií, přišlo by hodně práce vniveč.

Shack: Ale Versus byl pořád tak něják okolo v nějáké formě…

Doug Lombardi: Ano, po celou dobu vývoje hry. V tomto ohledu bylo l4d odlišné od projektů, které jsme dělali v minulosti, protože celá hra byla zatraceně hratelná v celém průběhu vývoje.

Versus jsme po celou dobu měli tak nějak promyšlený, ale s prací na pricipech hraní za stranu Infected jsme čekali delší dobu. Bylo těžké tyto principy ukázat veřejnosti, takže jste o Versus modu až do nedávné doby mnoho podrobností neslyšeli.

Zatímco věci okolo strany Survivors byly více lineární. Rozhraní bylo podobné jako v Counter Strike, o to jsme se mohli tedy vždy opřít. Lidé z týmu bezprostředně vědeli na čem dělají a co bude mít ve hře větší podíl, což hra za stranu Survivors skutečně bude mít.

Shack: Jaké nastaly změny v modu Versus od doby co jsme ho viděli naposledy ?

Doug Lombardi: Změn je celá řada. Interface je opravdu tou největší z nich, s hráči majícími možnost hrát za stranu —  zrovna jsme slyšeli nějáké skřeky s vedlejší místnosti, je tam několik lidí hrajících l4d méně než hodinu myslím. Takže snad jsme v tomto byli úspěšní, dostat hráče do hry a rozumět jí.

Další věcí, kterou jsme potřebovali vyřešit bylo, jak hru udělat životaschopnou pro soutěže. A toto přišlo opravdu na řadu až v posledních měsících.

Shack: Bla bla bla ?

Doug Lombardi: Vzali jsme dvě Survivor kampaně.. No Mercy, což je nemocniční mise a Blood Harvest což je mise v kukuřičném poli a řekli jsme okay je tam pět map v každé misi takže se bude hrát za Survivors do prvního checkpointu. Pak se strany vymění a bude se hrát ten stejný checkpoint od začátku. A body se budou načítat jen když hrajete za stranu Survivors.

Takže je to skoro jako hra na způsob útok-obrana. Když hráte za Survivors máte balón a za Infected se snažíte držet protihráčovo score co nejníže. Pak se role otočí a na konci se objevá tabulka se score.

Není to jen „Chci hrát za boss infected, protože jsem zarmoucený a toto je smysl mého života“. Chtěli jsme z toho udělat něco víc a říct „Když to dokončíte něco vyhrajete“. Týmy se musejí vyměnit , takže je to teď prostě víc hra, víc než jen „multiplayer mod“.

Shack: Co miluji na Versus je — víš hrál jsem hodně Counter-Strike, ale když ho hraji můžu se dostat do celkem znechuceného stavu. Ale versus je většinou prostě strašně zábavný.

Doug Lombardi: Ano, některé výrazné kvality hry se dostávájí na povrch právě v modu Versus. Když hrajete např. jako Boomer, váš moment znamená poblít někoho a možná zahlédnout dav zombií jak se klácí k zemi. Nebudete okolo příliš dlouho.

Je to srandovní, jak něco tak jednoduchého a bláznivě znějícího dokáže být zabavné a uspokojující. Je to opravdu něco odlišného než jste mohli zažít dříve v jiných hrách a myslím že to je také částečně důvod proč je to tak lákavé. Je to jako „Wow, poblil sem všechny tyhle lidi a teď se můžu dívat, jak je zombie roztrhají na kusy“. Víš je tam trochu ten smysl zadostiučinění a pak je tam ještě ten moment, kdy je to jako „poblil sem ho“.

Shack: Snažíte se tyto aspekty hry vyzdvyhnout při propagaci hry ?

Doug Lombardi: Hra obsahuje spoustu skvělých nápadů, které stojí za to vyzdvyhnout. Je tam ten nápad s AI Direcotrem a znovuhratelný kooperační mod. Způsob, jakým se snažíme udržet lidi spolupracovat jako tým. Tak jako v Counter-Strike jsme zde přiměli hráče opravdu promýšlet dopředu svoje akce, protože jakmile jste jednou out, tak je to pro celé kolo.

Takže máme několik odlišných zpráv, které se z toho snažíme dostat. Ukazovat hru o moc častěji než jsme dělali v minulosti je jedna z našich taktik. A samozřejmě demo před samotným vydáním hry, což je vlastně naše vůbec první demo distribuované tímto způsobem.

Udělali jsme to takto, protože jsme s Chetem hodně cestovali a viděli jsme mraky lidí při různých příležitostech a všimli jsme si, že projevují skutečné živé reakce až při jejím hraní. Můžete jim o hře říct, ukázat jim screenshot nebo video a oni řeknou „To vypadá vážně super.“ Když ale hru hrají, jejich reakce je víc jako „Wow, toto je jedna z nejlepšich her v tomto roce.“

Takže nápad udělat demo dá lidem možnost vlastní zkušenosti ze strany Survivors a možnost poznat na vlastní kůži o čem to celé je. Potkají všechny monstra a doufáme, že řeknou „Oh wow, chci hrát plnou verzi, protože chci hrát taky za ty monstra“.

Shack: Takže v demu budeme moci hrát pouze za stranu Survivors ?

Doug Lombardi: Ano pouze Survivors strana pro demo. A bude to specialní střih prvních dvou map z No Mercy hratelné v 1až 4 lidech online nebo offline. Na 360ce budete moci hrát co-op a split-screen.

Shack: Slyšel jsem že velká část týmu TF2 se přesunula k Left4Dead pracovat na modu Versus ?

Doug Lombardi: Ano, ano, ano. Robin walker a Adrian Finol, a hodně lidí pomohlo ke konci. U nás ve Valve se lidé dost pohybují.

Robin byl tahounem v Episode One a potom si dal chvíli oddych od TF2, ke kterému se vrátil až po nějáké době. Na TF2 mezitím lidé pracovali bez něj nějakou chvíli. Josh Weir, který pracoval na Episode Two dělal taky hodně na Left 4 Dead a nyní se přesouvá na jiné projekty. Takže ano, lidé se ve Valve dost pohybují. Je to něco jako: „Když vás zajímá tento projekt, ujměte se ho a začněte na něm dělat.“ Chet pracoval na Left4Dead hodně po celou dobu .. přes Orange Box, kdy to byla čistě Turtle Rock hra, kterou jsme financovali. A on už tehdy říkal: „Měli bysme do projektu přibrat víc lidí z Valve, aby pracovali na této hře, měli bysme získat tyto lidi pro naši hru“. Byl to on kdo tloukl na bubínek. My jsme to financovali, takže to byl náš projekt, ale technicky to ani nebyla naše hra.

Takže tyto věci jsou u nás ve Valve opravdu otevřené. Když chlapci cenně přispívají do jakéhokoliv projektu na kterém dělají, tak je to to, na čem záleží. Není to jako „Ooo tys na Half Life pracoval posledně, takže tentokrát nemusíš.“ To by nedávalo žádný smysl. A také to vypadá, že tímto vyměnováním spolupráce na různých projektech získáváme do týmů více čerstvosti a nových nápadů, zvláště pak pokud to jsou projekty různého zaměření. Např. Team Fortress 2 měl radikálně odlišný vývojový proces, než třeba Portal nebo Half Life, takže to udržuje lidi.. udržuje jejich mysl procvičenou a svěží.

Shack: Když mluvíme o Team Fortress2, víš kdy uvidíme další update pro tuto hru?

Doug Lombardi: Dobrá, nebude to tento rok (ďábelský smích), nebude to tento rok. Ale chystáme se držet TF2 ve vývoji. A také chceme poskytnout všechny věci, které jsme udělali pro PC také pro 360ku. Až pořešíme Left 4 Dead, uslyšíte nás o tomto mluvit více.

Shack: Díky Dougu.

Takže to byl docela zajímavý rozhovor s Dougem. Je z něj cítít, že věci okolo Left4Dead se dávají víc a víc do pohybu. Ostatně řada z nás už ve Steamu kouká v My Favorites na ikonku Left 4 Dead. Stulda na ní dokonce zkouší každý den klikat jestli náhodou nezareaguje. Vydání dema se také rychle blíží a prostě se už nemůžeme dočkat až to celé vypukne. Určitě se nezapomeňte kouknout do naší vylepšené fotogalerie, kterou pravidelně obohacujeme o nové přírustky. Na našem fóru už se taky dá dozvědět spousta informací.. mimo jiné nař. o foto soutěži o l4d ceny.

Zůstaňte s námi a určitě nepřijdete zkrátka :).

Komentáře:

  1. Sumi

    ach jo..že sem si to čet..teď klikam stejně jak stulda :DD

  2. stulda

    Me s tim zase naockoval drax, ale v clanku to svedl na mne 😀

  3. Khenyk

    v klidu pánové, taky si občas kliknu :p

    Pěkná práce draxi, zajímavej rozhovor s dvěmi větami co mě zaujaly:

    „zrovna jsme slyšeli nějáké skřeky s velejší místnosti, je tam několik lidí hrajících l4d méně než hodinu myslím. Takže snad jsme v tomto byli úspěšní, dostat hráče do hry a rozumět jí.“

    a

    „Další věcí, kterou jsme potřebovali vyřešit bylo, jak hru udělat životaschopnou pro soutěže. A toto přišlo opravdu na řadu až v posledních měsících.“

    Nevim jak vy, ale já zůstávám naladěn 🙂

  4. newborec

    Teda pánové, nerad moc kritizuju, ale nebylo lepší umístit sem strojový překlad z Googlu? Byl by aspoň bez šílenejch gramatickejch chyb a se stylistikou by vám taky směle konkuroval. To je naprostá hrůza, která se nedá číst. :-(((

  5. drax

    2newborec: pevne verim, ze by nebylo lepsi sem umistovat strojovy preklad z googlu, prestoze mam o jeho kvalitach veskrze kladne mineni
    rozhovor byl pojat jako informacni zachrana pro ty, kteri mu nerozumi v puvodnim zneni, ne jako cviceni ve stylistice
    kazdopadne diky za nazor, budeme se v tomto smeru snazit zlepsit (nebo to alespon uvest do CITELNE podoby)

  6. newborec

    2drax: díky za pochopení 🙂 chápu, že někomu to může pomoct a nemyslím si o sobě, že by mi vadila každá hrubka, nebo pár stylistických chyb, jen toho na mě tady bylo trochu moc. Jsem rád, že jsem hned nebyl označenej za sabotéra. 🙂 Držím palce, už se taky nemůžu dočkat, až L4D vyjde…

  7. baB!TCHka

    ted sem si pustil tf2 a pri stahovani updatu tam byla reklama na L4D, tak si rikam sakra to sem se preklikl a spustil si download dema?! A nic kua…patch na tf2

Přidat komentář